V marketingu, demografii, sociálních vědách i v populární kultuře se můžeme setkat s pojmy jako mileniál či boomer. Víte, co to vlastně znamená?
Vytvořila jsem stručný souhrn a přehled různých generací, dané definice samozřejmě neplatí pro všechny.
Uvedené roky narození jsou spíše orientační, podstatnější bývají hlavně podmínky a okolnosti, ve kterých lidé vyrůstali.
TICHÁ GENERACE
narození v letech 1925–1945
zažili strasti spojené s 2. světovou válkou
drží se zajetých pravidel
umějí si poradit v těžkých situacích
zastánci tradičního modelu: muž hlavně vydělává, žena se hlavně stará o děti a domácnost
Proč zrovna tichá? Protože tito lidé vyrůstali v době, kdy nebylo bezpečné navenek vyjadřovat své názory a postoje.
(BABY)BOOMERS
narození v letech 1946–1964
narodili se po válce, v období tzv. babyboomu
zažili období velkého technologického vývoje a vzestupu médií
neradi se přizpůsobují
ve stáří nechtějí být tolik usedlí jako jejich rodiče
GENERACE X
narození v letech 1965–1980
lidem narozeným v 70. letech se také říká Husákovy děti
vyrostli v době internetové revoluce
jsou to první uživatelé mobilních telefonů
často jde o lidi z rozvedených rodin nebo rodičů, kteří se věnovali hlavně práci (proto bývali doma sami)
bývají samostatní, nezávislí, spíše individualisté
MILENIÁLOVÉ
narození v letech 1981–1996
vyrůstali na přelomu milénia, tedy tisíciletí
jsou také označování jako generace Y
rodinu zakládají později než předchozí generace
mají potřebu vyvážit svůj pracovní a osobní život
ve své práci potřebují vidět smysl, rádi získávají nové zkušenosti
následují své sny, více cestují, jsou ambicióznější
vyrostli v době velkého rozvoje moderních technologií, ale ještě zažili dobu před ním
GENERACE Z
narození v letech 1997–2010
říká se jim také zoomeři nebo zetkaři
odmala jsou obklopeni technologiemi a internetem
žijí v rychlém tempu a hlavně online
bývají flexibilní a kreativní
často jim chybí trpělivost a disciplína
aktivněji řeší témata jako rasismus, mezilidské vztahy nebo globální oteplování
GENERACE ALFA
narození po roce 2010
někdy jsou nazývání jako screen generation
využívání technologií je pro ně naprosto přirozené
důležité je pro ně sebehodnocení a motivace
upřednostňují interaktivní/individuální výuku před tou frontální
Comments